חלוקה בלתי שווה של רכוש משותף בפרידה וגרושים

על-פי חוק יחסי ממון, החל על זוגות שנשאו לאחר 1.1.1974, הנכסים שצברו בני זוג במהלך נישואיהם (למעט חריגים מעטים הקבועים בחוק)- יתחלקו שווה בשווה ביניהם בעת ביצוע חלוקת רכוש ביניהם, עקב פרידתם.

אולם, החוק מתיר במקרים מיוחדים כי הרכוש המשותף יתחלק באופן שאינו מחצה על מחצה, אלא ביחס אחר אותו יקבע ביהמ"ש, ע"פ הנסיבות.

על כן, כתוצאה מניהול תביעה לאיזון משאבים- היינו תביעה לחלוקת הרכוש המשותף, ביהמ"ש עלול לפסוק לצד אחד את החלק הארי מהרכוש המשותף- בין אם מדובר בחלק הארי של כלל הרכוש, ובין החלק הארי של נכס מסוים, כגון דירה.

עורך דין הסכם ממון יציין כי חלוקה שכזו לא מתבצעת כדבר שבשגרה, אלא במקרים בהם הנסיבות מצדיקות זאת, לאחר בחינה מדוקדקת של טענות הצדדים.

באילו מקרים ניתן לדרוש חלוקה בלתי שווה של הרכוש המשותף?

אף שכל מקרה יבחן לגופו, ואין נסיבות מקרה אחד דומות למשנהו, הרי שקיים קו מסוים בפסיקה ביחס למקרים המצדיקים, בד"כ, ביצוע חלוקה בלתי שווה.

דוגמה למקרה שיכול להצדיק חלוקה בלתי שווה, בנסיבות המתאימות, הינו כאשר קיימים פערי השתכרות גבוהים בין הבעל לאישה, אשר אף צפויים לגדול לאחר הגירושין.

פערים אלו יכולים להתרחש במקרה בו הבעל עבד כל השנים בעבודה קבועה, הרוויח משכורת גבוהה, צבר ותק, ניסיון וזכויות סוציאליות שונות, בעוד האישה גידלה את הילדים, ועבדה במשרה חלקית בלבד, או לא עבדה כלל.

במהלך הנישואין, לא הייתה למצב זה כל השפעה כלכלית על האישה, שכן בני הזוג חיו בשיתוף כלכלי. אולם, לאחר הפרידה, נותר הבעל עם משכורתו, והוותק והניסיון שצבר, בעוד האישה אמורה לכלכל את משפחתה ממזונות הקטינים (במידה ויש לבני הזוג ילדים קטינים), ומהרכוש החלקי שתקבל.

באם ביהמ"ש ישתכנע כי הפערים הכלכליים הינם מהותיים, ובן הזוג "החלש" לא יוכל לשמור על אותה רמת חיים כבעבר לאור הגירושין – יתכן והוא יקבל למעלה ממחצית הרכוש המשותף.

דוגמה נוספת למקרה בו יכולה להתבצע חלוקה בלתי שווה היא כאשר קיימות הוכחות להברחת נכסים. במקרה שכזה, בן הזוג ממנו הוברחו הנכסים יכול לטעון כי הינו זכאי לקבל למעלה ממחצית הרכוש שלא הוברח- לאור ההפסדים שנגרמים לו עקב ההברחה.

מקרים נוספים שעלולים להצדיק חלוקה בלתי שווה, במקרים המתאימים וע"פ הנסיבות- הינם כאשר מי מהצדדים מוכיח אלימות קשה כנגדו לאורך שנות הנישואין, או כאשר מי מבני הזוג מוכיח כי בן זוגו לא תרם דבר למשק הבית- היינו לא עבד ואף לא עזר בגידול הילדים- כך שהוא לבדו נשא בעול הפרנסה וגידול הילדים.

כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ע"י עו"ד גירושין ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

חלוקה בלתי שווה של רכוש משותף בפרידה וגרושים

הוספת מאמר לאתר?

    פרסום בגוגל פרסום בגוגל
    דילוג לתוכן